Det kom nok ikke bag på særlig mange, at Team Sky ville dominere den eksplosive 11. etape. Men at de gjorde det så overbevisende var en lille smule overraskende, og svært at sluge for majoriteten af cykelsportsfans verden over. Jakob Fuglsang kollede desværre. Der var allerede små tegn på det på toppen af Colombiére i forgårs, og i et nådesløst løb som Tour de France, er det svært for alvor at rette op på sagerne, når først det går den forkerte vej.
Af Kim Plesner
Det var også stort set de samme ryttere, der havde været i problemer tirsdag, som blev sat onsdag. Med tilføjelserne Adam Yates og Jakob Fuglsang. Begge må nu betragtes som ude af det interessante klassement, ligesom Rigoberto Uran, Bauke Mollema, Rafal Majka, Ilnur Zakarin, Bob Jungels, Alejandro Valverde og hvem man ellers måtte have haft forhåbninger til inden løbet gik i gang.
Team Sky derimod har bragt sig i en særdeles gunstig position efter den første afgørende bjergetape. Det er tidligt og det er alt for tidligt at konkludere - det så man i Giro d'Italia. Men i øjeblikket ligner Tom Dumoulin eneste reelle udfordrer til Thomas og Froome, ikke mindst fordi han som bekendt besidder måske verdens bedste tempoegenskaber.
Dumoulin fik god hjælp af danske Søren Kragh, da han lancerede sit angreb på den sidste nedkørsel, et angreb der formentlig gjorde at han sad med helt i front på den afsluttende stigning op mod mål. I det hele taget havde flere danskere en god dag, men altså desværre ikke Jakob Fuglsang. Magnus Cort kørte først over toppen på næstsidste stigning i favorit-gruppen og Michael Valgren sad længe med helt i front, helt til der kun var fire ryttere tilbage foran. Valgren og de tre klatrere Mikel Nieve, Warren Barguil og Damiano Caruso. Noget af et selskab på en af Tourens hårdeste bjergetaper, hvor ryttere som Marcel Kittel og Mark Cavendish røg udenfor tidsgrænsen i den anden ende.
Valverde i angreb
Movistar forsøgte at sende Alejandro Valverde i et forholdsvis tidligt angreb med mere end fem kilometer til toppen af næstsidste stigning. Det så lovende ud og den rutinerede spanier havde på et tidspunkt mere end halvandet minut til det semi-jagtende Sky-mandskab. Og så skete det, der fik mig til at tænke på den gamle sportsdirektør hos La Vie Claire, Paul Köchlis citat fra Slaying the Badger filmen:
"You cannot compensate for your stupidity"
Mens Team Sky sad med ansvaret for at hale Valverde, som på det tidspunkt var virtuelt i gult og trods alt har et Tour-podie og en Vuelta-sejr på sin palmares, ind, gik Bahrain Merida pludselig frem og angreb mod toppen af næstsidste stigning. Troede man... For det der i virkeligheden skete var, at Franco Pellizotti, Domencio Pozzovivo og Vincenzo Nibali blot satte sig foran de fem Sky-ryttere og fortsatte/hjalp til med deres udmærkede arbejde.
Så i stedet for at lægge pres på dem, alle udfordrere til Tour-titlen bør lægge pres på, forhåndsfavoritterne, verdens største cykehold og de forsvarende mestre, Team Sky, så agerede Bahrain Merida nu - ufrivilligt eller ej - lokomotiv for det i forvejen imponerende Sky-tog. Kampen om de sekundære placeringer var således allerede i gang, inden Team Sky overhovedet havde forsøgt at sætte trumf på eller stadfæstet deres dominans. Stupiditet på endog meget højt, taktisk niveau.
Det blev ikke meget bedre, men trods alt en smule mere forståeligt, da Tom Dumoulin fik kontakt med Valverde foran favoritgruppen på den sidste nedkørsel. Her ville Valverde så ikke tage nogen føringer med Dumoulin, formentlig med det alibi, at han bagude havde Quintana og Landa. Og formentlig også med den lidt mere logiske forklaring, at han var stegt efter sit soloridt med holdkammeraten Marc Soler fra morgenudbruddet.
Men den taktiske/strategisk overvejelse om ikke at tage føringer med Dumoulin fordi han er en konkurrent til Quintana og Landa er igen et udtryk for, at de andre hold hverken formår eller forstår, at det i første omgang handler om at lægge maksimalt pres på Team Sky - hvis de altså vil vinde Tour de France. En alliance mellem Valverde og Dumoulin ville jo have skabt rød alarm hos Sky, der på det tidspunkt var ved at miste de fleste af deres hjælpere. Og hvis Valverde i første omgang var stukket afsted, var det vel netop for at lægge pres på Sky og ikke for at vente i halv- eller helstegt tilstand på Quintana og Landa?
Alpe d'Huez
Vi har set det før og vi kommer helt sikkert til at se det endnu mere allerede fra i dag på Alpe d'Huez-etapen, at Skys konkurrenter kører mere mod hinanden om de sekundære placeringer end de forsøger at gå all-in i et massivt pres mod det stærke Sky-panser. Dertil er kampen om den sidste podieplads for vigtigt. Dan Martins acceleration med Chris Froome var lidt af samme skuffe. Martin ved godt at han trækker Froome "gratis" med op til Thomas, idet han opdager, han er på dæk. Men på den anden side kører han sig selv i stilling til det han måske betragter som det maksimalt opnåelige for ham, en podieplads i Tour de France.
Movistar - eller i hvert fald Mikel Landa - har nået den erkendelse, at de nu bør gøre noget for at ændre status quo. De er nødt til at angribe forholdsvis langt udefra på dagens Alpe d'Huez etape. Men har de viljen og ikke mindst evnerne til det? Jeg tror det faktisk ikke. Jakob Fuglsang og Astana skal slikke sårene og forsøge ikke at smide det hele på gulvet i dag, så Fuglen stadig er inde i noget der ligner en klassementskamp. Ramler det hele, står den i stedet på etapejagter resten af Touren, ikke kun for Jakob, men også de velkørende Valgren og Cort.
Det mest oplagte scenarie for dagens etape er, at Warren Barguil og Julian Alaphilippe skal ud og kæmpe om bjergtrøjen. Måske skal Rafal Majka med i legen, nu hvor han er næsten et kvarter efter Geraint Thomas og ikke længere en reel trussel. Og så skal Thomas De Gendt sandsynligvis også afsted igen. Det lader dog ikke til, at han har det der skal til for at kæmpe med om prikkerne. Og ellers er det lidt de samme typer som onsdag, der formentlig flyver væk på Madeleine.
Jeg tvivler på Team Sky lader dem få alt for lang snor, selvom det er en lang og hård dag at skulle kontrollere kongeetapen i Alperne. For jeg tror gerne Chris Froome vil have en sejr på legendariske Alpe d'Huez. I Giroen tog han de to store skalpe, Zoncolan og Finestre og i det hele taget arbejder han benhårdt på at køre sig i stilling som en af de store mestre med en Giro/Tour-double og sejre på de mest omtalte bjerge, for sin egen skyld, for sin egen plads i historien og måske også i bestræbelserne på at opnå en større popularitet udenfor Storbritannien. Det sidste bliver nok det sværeste, selvom de andre ting bestemt ikke er nemme. Og man frygter allerede lidt, hvordan Froome og Team Sky bliver "modtaget" af de flere hundredetusinde tilskuere i de 21 hårnålesving på Alpe d'Huez, ikke mindst de mange døddrukne hollændere i hollændersvinget.
Man kan håbe det bedste og frygte det værste. For igen: "You cannot compensate for stupidity..."
Stjerner
I dagens anledning en 6-stjernet kategori til Froome-Dawg, som jeg tror vil køre fra bunden af Alpe d'Huez:
****** Froome
***** Thomas, Quintana, D. Martin
**** Majka, Uran, Mollema (fra udbrud)
*** Dumoulin, Bardet, Nibali
** Roglic, Kruijswijk, Landa
* Barguil, Alaphilippe, De Gendt (fra udbrud)
---
Hvis du ka li hvad du læser, så overvej at støtte Veloropa ved at blive medlem af Veloropa Value. Det koster kun 29 kroner om måneden, giver en række kontante fordele og du kan tilmelde dig ved at klikke her.
---
Husk: I dag har vi lukket arrangement med den tidligere Saxo-Tinkoff kok Hannah Grant, der kommer og laver frokostmenu på Veloropa caféen. Eneste mulighed for at se Alpe d'Huez etapen på caféen er derfor, at købe en af de 25 pladser ved at klikke her.