Under Pressure

Forårssæsonen har ikke været nogen dans på roser for Tinkoff-Saxo. Bjarne Riis er blevet fyret og holdet har kun tre sejre indtil videre. Nogen mener, at Oleg Tinkov lægger et for stort pres på sine ryttere. Men det er den russiske rigmand og holdejer bestemt ikke enig i. 

Af Kim Plesner

”I don’t accept this bullshit when people talk about pressure it is absolutely ridiculous. They’re in the business to be under pressure, they are professional bike riders and they have to be under pressure by default, that’s the sport. If they cannot handle the pressure then they must be in a different job.”

Sådan lød udmeldingen til Cyclingnews efter Paris-Roubaix, hvor Oleg Tinkov igen måtte sande, at hans nye guldfugl, Peter Sagan, ikke fik sikret sig det monument, som både han og ikke mindst Oleg Tinkov har drømt om hele foråret.

Folk under pres laver fejl

Veloropa har i den forbindelse talt med to ex-ryttere, der begge har prøvet at køre for såvel Bjarne Riis som Oleg Tinkov i rollen som holdejer. Jörg Jaksche og Karsten Kroon giver i denne artikel deres bud på fordele og ulemper ved at lægge pres på rytterne.

”Som Bjarne engang sagde: ’Det er folk under pres, der laver fejl.’ Og i forvejen er det enormt stressende at køre cykelløb. Man er allerede under pres. Man skal ofte hvert sekund eller hver hundrededel af et sekund tage en beslutning. Man sidder derudover rent fysisk og lider i fem til seks timer om dagen.”

”Derfor kan man ikke sammenligne det at være cykelrytter med det at være ansat i en almindelig virksomhed. Og hvis du så har en holdejer som Oleg Tinkov. En forretningsmand, der dybest set ikke har nogen idé om, hvad det vil sige at køre professionelt cykelløb, men kun taler dårligt om stort set alle og forsøger at lægge ekstra pres på sine ryttere, så har du i mine øjne ikke et mandskab, der går en særlig succesfuld fremtid i møde.”

Dømt til at mislykkes

Sådan siger Jörg Jaksche, som både har prøvet at køre for Bjarne Riis hos Team CSC og Oleg Tinkov hos Tinkoff Credit Systems. Jaksche har netop færdiggjort sin Bachelor i økonomi og flytter inden længe til Sydney, Australien for at tage en Master i International Business. Tyskeren ser bestemt ikke tilbage på sin tid hos Tinkov med glæde.

”Jeg har mødt Oleg Tinkov ved flere lejligheder. Det var sjældent nogen fornøjelse. I mine øjne er hans eneste positive side, at han ikke er nogen hykler, som mange andre i branchen. Han er hudløst ærlig, og ikke en af dem, der prædiker en ting og så i virkeligheden foretager sig noget helt andet,” siger Jaksche.

”Men hele hans attitude, hvor han forventer, at så længe han betaler og lægger pres på sine medarbejdere, så får han også det bedste, den tror jeg er dømt til at mislykkes. Og hvis han fortsætter sådan, tror jeg de fleste ryttere forlader ham inden alt for længe. Hvis ikke han selv lukker holdet ned først, som det skete dengang jeg kørte for ham.”

The bad news is…

Jörg Jaksche fortæller om en episode på det hedengangne Tinkoff Credit Systems mandskab, hvor Oleg Tinkov havde taget de to tidligere CSC-ryttere, Jaksche og Tyler Hamilton til nåde, selvom de havde været involveret i Operacion Puerto-sagen med dopinglægen Eufemiano Fuentes.

”Vi skulle køre Giro d’Italia. Og Tyler og jeg vidste ikke rigtigt om vi fik lov at køre, fordi vi havde stået på Fuentes-listen et par år forinden. Men vi ankom til Giroen og fandt så pludselig ud af, at vi var 12 ryttere i stedet for de ni, der må være på hvert hold i en Grand Tour. Oleg sagde med sin tykke, russiske accent: ’Well, tomorrow we will individual time trial and only the best nine will do the Giro. Ha, ha, ha.’ Okay, lidt underligt tænkte vi, men Tyler satte den bedste tid og jeg den næstbedste, så vi var jo ret sikre på at komme på holdet. Men så ringede Oleg efter enkeltstarten: ’Tyler and Jörg. I have good news and I have bad news. What do you want to hear first? Good news?’ Ja, okay, sagde vi. ’Okay, Tyler, very good performance, best time and Jörg only five seconds behind. So, you’re in great shape. And now the bad news: you don’t drive. HA, HA, HA, HA. You go home.’”

Jaksche og Hamilton var noget chokerede.

”Oleg var formentlig blevet presset af Giro-arrangørerne eller UCI til ikke at tage os med på holdet. Men han kunne jo også bare have sagt til os: ’Hey, jeg ved I er i super god form, men jeg har et problem med RCS og UCI, så jeg kan ikke tage Jer med. Det er jeg selvfølgelig ked af.’ Men i stedet grinede han os bogstavelig talt lige op i ansigtet og ved aftensmaden sagde han: ’Why are you still here? Fuck off, I don’t need you. You have no value for me.’ Alle der har haft med Oleg Tinkov at gøre indenfor cykelsporten ved, at sådan er han bare nogengange.”

Respekterer stadig Riis

Jörg Jaksche har, som de fleste ved, også haft et noget anstrengt forhold til Bjarne Riis de seneste år, da han har stået frem og fortalt sin version om tiden på Team CSC, hvor Jaksche har berettet om et systematisk dopingmisbrug, som Riis efter hans udsagn kendte til. Men i modsætning til Oleg Tinkov, respekterer han stadig Bjarne Riis.

”Som person kan jeg godt lide Bjarne. Du kan stole på ham, han betaler løn til sine ryttere, ved hvad cykling handler om, hvor hårdt det er og er god til at motivere sine ryttere og respekterer dem, for det job de udfører. Jeg ved godt Oleg Tinkov påstår han engang har været sibirisk mester i et eller andet, men mit indtryk er, at han tror professionel cykling er ligeså let, som når han selv kører over et par stigninger på sine træningsture.”

BMC uden pres

En anden rytter, der både har haft Riis og Tinkov som holdejer, er Karsten Kroon, som efter 2014-sæsonen stillede cyklen i garagen. Kroon er helt enig med Jaksche i, at cykelsport og det almindelige erhvervsliv er to helt forskellige størrelser. Men han mener ikke det er så sort/hvidt, om man skal lægge pres på rytterne eller ej.

”Hos BMC var der for eksempel ikke noget pres overhovedet. Det var rigtig fint for en rytter som Cadel Evans, der slet ikke kan præstere under pres. Men for mit eget vedkommende, der manglede jeg faktisk en, der sparkede mig i røven, så jeg kunne præstere,” fortæller Karsten Kroon.

Hollandske Kroon var under Bjarne Riis’ vinger to gange i karrieren, dels under Team CSC og dels under Tinkoff-Saxo. Selvom han mener perioden hos CSC, hvor han et år kørte sammen med Jörg Jaksche, var den bedste i karrieren, så var det noget anderledes da han kom tilbage det det dansk/russiske mandskab. Og det var ikke kun Oleg Tinkovs meget ligefremme facon, som ikke altid faldt i Karsten Kroons smag.

Bløde Bjarne

”En sportsdirektør skal være hård, men også menneskelig. Og da jeg som nævnt selv har brug for en, der lægger pres på, tænkte jeg faktisk nogen gange mod slutningen af min karriere: ’Du er sgu ved at blive blød, Bjarne’. Men det er lidt en uendelig diskussion, for alle ryttere er individuelle og den gode sportsdirektør formår netop at variere sin mandskabspleje, således at de rigtige ryttere mødes med det rigtige niveau af pres. Og at man selvfølgelig ikke bare uden hensyntagen til de personlige egenskaber, lægger maksimalt pres på en rytter, bare fordi han er godt lønnet,” lyder vurderingen fra Karsten Kroon.

Om presset fra holdejer Tinkov får sat skub i resultaterne hos Tinkoff-Saxo må tiden vise. De kilder Veloropa har talt med i perioden siden Riis blev fyret, er dog alle nervøse for, om holdet overhovedet eksisterer til næste sæson. Oleg Tinkov har tidligere overfor TV 2 beskrevet cykelholdet som ”sit legetøj”. Og der er nok altid en risiko for, at Oleg pludselig ikke gider lege mere…