Tour-rute med perspektiver

Onsdag afslørede ASO-chefen Christian Prudhomme næste års Tour de France rute. Der venter rytterne en benhård afslutning i udgave nummer 100 af verdens største cykelløb. 

Ruten var kendt i forvejen

Nå ja, afsløring og afsløring. Det er måske så meget sagt, nu da internetsitet Velowire og den ihærdige researcher, Thomas Vergouwen, allerede havde lugtet lunten, inden Prudhomme løftede det officielle slør i Paris i dag.

Officielt var det allerede, at Touren næste år ville starte med tre etaper på øen Korsika, for derefter at tage over på fastlandet til en holdtidskørsel i Nice. Rygterne om en etape, hvor rytterne skal to gange op ad Alpe d’Huez blev også bekræftet, og at det er to gange i træk, gør naturligvis ikke tingene mindre interessante.

Tager sprinterne hjem?

I det hele taget er der tale om en vanvittig hård sidste halvdel af Touren. Rent faktisk kan sprinterne have udspillet deres roller allerede på 12. etape til Tours. Hvis man altså ser bort fra den afsluttende promenadekørsel til Paris, hvor der til næste år skal sprintes ved solnedgang klokken ca. 21.45.

På 13. etape til Saint-Amand-Montrond er der således stor risiko for, at feltet bliver sprængt på grund af vinden på den sidste halvdel af etapen. 14. etape til Lyon er kuperet og slutter med en stigning i Frankrigs kulinariske hovedstad. Og så venter løbets længste etape på 242 kilometer med mål på toppen af det skaldede bjerg, Mont Ventoux.

Nu har Eros Poli selvfølgelig udrettet mirakler før, men vi skal trods alt ikke regne med at se en sprinter komme først til toppen af Ventoux. De glæder sig til gengæld nok over, at der dagen efter er en velfortjent hviledag i Vaison-la-Romaine for foden af Mont Ventoux.

Hårdeste enkeltstart længe

For på 16. etape regner de fleste med, at terrænet igen bliver for hårdt for sprinterne, og i stedet kunne et stort udbrud sagtens få lov at køre hjem på sådan en dag. Det sker helt sikkert ikke på 17. etape, for det er en enkeltstart på 32 kilometer fra Embrun til Chorges. Det lyder umiddelbart tilforladeligt. Men med to stigninger på seks kilometer hver, og en teknisk svær, kuperet rute, bliver der ikke tale om en skovtur i det ellers så smukke landskab i området.

Og som om det ikke skulle være nok, så fortsættes der dagen efter med den meget omtalte 18. etape, hvor man slutter med to opkørsler til Alpe d’Huez. Man må håbe rytterne får en god nats søvn, for når de vågner, står der blandt andet Col du Glandon og Col de la Madeleine på menuen. Hvis de skal finde en smule trøst, så slutter 19. etape med en nedkørsel til Le Grand Bornand.

Touren kan blive afgjort sent

Lørdagen før afslutningen i Paris har der ved flere lejligheder ligget en lang, flad enkeltstart. Men i næste års jubilæumsudgave af Tour de France, har arrangørerne valgt at forkæle rytterne med en kort, men ekstremt kuperet etape, der slutter med en stigning op mod Le Semnoz – 11 kilometer á 8,5%, hvoraf de sidste tre kilometer er ret onde.

Vi skal derfor nok ikke forvente, at det er en flok voldsomt friske ryttere, der søndag eftermiddag bevæger sig fra Versailles mod Champs-Elysées. Godt nok får de lov at sove længe, og godt nok kører de sikkert 25 i snit og drikker champagne i starten af etapen. Men når først de rammer målområdet, så bliver der skruet på gashåndtaget og kørt cykelløb.

Jeg håber og tror det bliver en spektakulær udgave nummer 100 af Tour de France. En flot start på Korsika, en altid spændende holdtidskørsel, så lidt guf for sprinterne og dernæst en meget hård og alligevel afvekslende sidste halvanden uges tid.

Favoritterne

Alberto Contador, Andy Schleck og Chris Froome er allerede udnævnt til favoritter. Det er svært at argumentere imod. Men det er underligt (og ærgerligt), at en rytter som Vincenzo Nibali formentlig ikke stiller til start med en rute som denne. Derimod kan jeg godt forstå, hvis Bradley Wiggins trækker følehornene til sig.

Jeg tror ruten bliver for hård for Cadel Evans og det samme hvis typer som Joaquim Rodriguez og Alejandro Valverde skulle have ambitioner om at køre klassement. Det skal blive spændende at se, om Tejay Van Garderen får lov at køre sin egen chance hos BMC. Og så er der selvfølgelig de franske håb Pierre Roland og Thibaut Pinot. De får nok ikke meget bedre rute end denne.