Slovenien og de farlige forbindelser

Slovenien er et lille land med 2 millioner indbyggere. Landet er gået fra nummer 20 til nummer 11 på UCI’s verdensrangliste for cykelsportsnationer fra ultimo 2016 til ultimo 2018. Og for en lille nation har de efterhånden utroligt mange cykelryttere på højt niveau. På det seneste har flere tråde fra dopingsagen Operation Aderlass dog også trukket i retning af Slovenien, så vi vil i denne artikel prøve at belyse nogle af de facts, vi indtil videre har at holde os til.

De første tegn

Det første slovenske gennembrud man sådan for alvor lagde mærke til, var vel da Matej Mohoric i 2012 og 2013 vandt VM for henholdsvis juniorerne og U/23. Mohoric fik dog først sit senior-gennembrud i 2017 med en etapesejr i Vuelta a Espana og sidste år med en etapesejr i Giroen og samlede sejre i både Deutschland Tour og BinckBank Tour.

Første gang jeg selv fik øjnene op for slovenernes indtog på cykelscenen var faktisk til amatør/masters VM i Trento, Italien i 2013, hvor vi havde store forhåbninger på enkeltstarten til en dansker ved navn Martin Toft Madsen, som de fleste jo kender nu efter tredobbelt dansk mesterskab i enkeltstart og nummer 10 ved VM i samme disciplin sidste år.

Men den dengang 28-årige Toft Madsen måtte se tre slovenere slutte i top-5, deriblandt vinderen Matej Lovse, der som sit eneste noterede resultat ellers har en 33. plads ved de nationale mesterskaber i linjeløb i Slovenien tilbage i 2011. Martin slog til gengæld Gregor Tekavec og Igor Kopse med nogle få sekunder. De to slovenere kørte begge i aldersklassen 35-39 år og blev altså nummer fire og fem.

De to åbenbaringer

På World Touren er to af de seneste års største åbenbaringer begge fra Slovenien. Primoz Roglic, der lige nu ligger til at vinde Giro d’Italia efter kun 3,5 år på World Touren og mindre end syv år som cykelrytter og den blot 20-årige Tadej Pogacar, der netop vandt Tour of California sammenlagt.

Roglic startede karrieren hos Adria Mobil-holdet, der blev ledet af landsmanden Milan Erzen, som nu er managing director hos Bahrain Merida. Ham vender vi tilbage til om lidt.

Bahrain Merida

Bahrain Merida har i dag seks ryttere fra Slovenien i deres World Tour-trup. Deres chef sportsdirektør, Gorazd Stangelj, er fra Slovenien. Den anden slovenske sportsdirektør, Borut Bozic, der kørte for holdet sidste år, er suspenderet af UCI i forbindelse med Operation Aderlass, ligesom rytteren Kristijan Koren.

Holdets managing director, Milan Erzen, er som nævnt fra Slovenien og sættes ifølge Le Monde og Corriere della Serra i forbindelse med lægen bag Operation Aderlass, Mark Schmidt. Erzen skulle ifølge aviserne have forsøgt at købe en blodcentrifuge af Schmidt via en kroatisk mellemmand.

Andre mandskaber satser også slovensk

UAE-mandskabet har - udover Tadej Pogacar - også sloveneren Jan Polanc i truppen. Han fører lige nu Giro d’Italia. Holdets kroat, Kristijan Durasek, er blevet suspenderet af UCI for indblanding i Operation Aderlass og den ene af holdets fire colombianere, Juan Sebastian Molano, er suspenderet af holdet selv, på grund af mistænkelige værdier i det biologiske pas.

Team INEOS har to soigneurs fra Slovenien på lønningslisten. Marko Dzalo og David Rozman. Sidstnævnte er personlig soigneur for Chris Froome og har endda opkaldt sin søn efter Froome. Rozman er blandt dem der har været ansat hos Team Sky/Team INEOS i længst tid.

AICAR fra Slovenien?

I tidernes morgen blev Froome - og Team Sky generelt -beskyldt for at anvende det nye “vidunderstof” AICAR (AMINOIMIDAZOLE CARBOXAMIDE RIBOSIDE), som blev forbudt af UCI i 2011 og sammen med GW501516 øger både fedtforbrændingen og blodcirkulationen. Det kunne med andre ord gøre atleter tynde, uden de mistede deres motor. Stoffet blev testet på mus og viste en øget præstationsevne, men musene udviklede efterfølgende også cancer. Det skal understreges, at det på intet tidspunkt er bevist, at nogen ryttere fra Team Sky har dopet sig med AICAR.

Eneste der officielt har været involveret i en sag med AICAR er den colombianske læge, Alberto Beltran, som blandt andet arbejdede for Selle Italia og Liberty Seguros og blev fyret fra Xacobeo-Galicia mandskabet i 2009 efter han blev arresteret af politiet, som fandt forbudte stoffer i hans bil.

I 2010 udtalte dopingdømte Leonardo Bertagnolli, at han havde diskuteret netop AICAR med dopinglægen Michele Ferrari, der fortalte, at stoffet typisk kom fra Slovenien og at Grega Bole (som i dag kører for Bahrain Merida) samt Simon Spilak (som i dag kører for Katusha-Alpecin) angiveligt skulle være blandt misbrugerne. Det skal dog understreges, at beskyldningerne mod Bole og Spilak aldrig siden er dokumenteret.