Det foregår hele tiden i den professionelle cykelsport. Ryttere bliver ulovligt pacet frem til feltet igen, efter de har været sat tilbage i forbindelse med styrt eller mekanisk defekt. Men ingen kunne selvfølgelig finde på selv at dokumentere det og med stolthed offentliggøre det på de sociale medier. Og dog.
For på søndagens 9. etape lagde Tinkoff-Saxo en video, der tydeligt dokumenterer ulovlig pace af to af holdets ryttere, på facebook og twitter.
Fascinerende video
Det er selvfølgelig i sig selv rigtig dumt. Men ser man bort fra det, så er videoen rent faktisk meget fascinerende, fordi den vel for første gang nogensinde netop dokumenterer den måde det foregår i feltet. Og det foregår selvfølgelig hver eneste dag under et løb som Giro d’Italia. Ikke kun hos Oleg Tinkovs russiske mandskab.
Først ser man den spanske mekaniker Alejandro Torralbo, der gennem længere tid holder godt fast i sadlen på Pawel Poljanskis cykel, mens sportsdirektør Lars Michaelsen træder på speederen. Derefter må Torralbo ud af bilen, da Chris Juul er punkteret på forhjulet.
Da sportsdirektørbilen kører forbi Juul igen, udspiller der sig en anden interessant scene. Torralbo råber efter Juul, som skal til at tage fat i bilen. Men det ved den rutinerede mekaniker godt er no-go. Det bliver for åbenlyst, hvis kommissærerne skulle få øje på dem.
Hænge i bilerne
Det at hænge i bilerne er noget der oftest foregår blandt sprinterne på de hårde bjergetaper. I 2011 blev Mark Cavendish f.eks. beskyldt for det af Philippe Gilbert og José Joaquin Rojas
Og allerede i Giroen det år, var Francisco Ventoso ude med riven efter Cavendish.
“He should just be happy that he’s still in the race,” said Ventoso. “He should have been disqualified for holding on to his car up the climb of Etna. It’s a shame, because everyone is having a huge struggle to get up within the time limit, and then there’s someone who clings on to his team car without the judges doing anything about it.”
Normal praksis
Mens det internt blandt holdene ikke accepteres, at sprinterne hænger i bilerne på bjergetaperne, så er der ingen der klandrer hinanden for at anvende pace, når andre holds ryttere har været ude for et uheld. Ellers ville en masse ryttere også komme i mål udenfor tidsgrænsen, hvis de bare blev overladt til sig selv, tidligt på etaperne. Og det er der ingen, der har noget ud af.
Så det accepteres i grove træk. Med mindre det altså bliver ualmindeligt åbenlyst, som tilfældet var det med Gianni Meersman i årets udgave af Paris-Nice.
Meersman, der var iført den grønne pointtrøje, styrtede med 10 kilometer igen. Men fik så en ordentlig omgang pace af sportsdirektørbilen med Wilfried Peeters ved rattet. Og derefter et slynggreb af holdkammeraten Niki Terpstra.
Uheldigvis for Omega Pharma-Quickstep blev det hele dokumenteret af fransk TV, så Meersman blev idømt en tidsstraf på 40 sekunder for ulovligt pace, 30 sekunder for slynggrebet og så fik Peeters en bødestraf for sine handlinger som sportsdirektør.
Backstage Pass
De bedste eksempel på World Touren, hvad angår det at dokumentere hvad der foregår undervejs på etaperne, men ikke nødvendigvis forrest i feltet, er absolut Orica-GreenEdge. De har med deres professionelt producerede Backstage Pass formået at give deres fans et unikt og som oftest humoristisk indblik bag kullisserne.
Og det ville være helt utopisk at forestille sig, at det australske mandskab på noget tidspunkt tillod, at der blev viste billeder af, at holdet ulovligt pacede en rytter frem til feltet igen. Ikke fordi de i modsætning til Tinkoff-Saxo slet ikke gør den slags ting. For det gør alle holdene.
Men hos Orica-GreenEdge er det den tidligere Fox-producer Dan Jones, der står for redigeringen og holdets kommunikationschef er den rutinerede dansker, Brian Nygaard.