Det var noget af en overraskelse, da grundlægger Brian Sørensen på et meget kort og hasteindkaldt pressemøde onsdag eftermiddag meddelte, at Cult ikke længere ønsker at sponsorere det kommende Pro Continental mandskab Cult Energy/Stölting Group. Dermed er fremtiden særdeles uvis for en række danske ryttere og der er noget i hele affæren, der ikke hænger sammen.
Af Kim Plesner
Brian Sørensen forklarede på pressemødet, at han ikke længere har tillid til sin kommende, tyske samarbejdspartner, Stölting Group, som, ifølge Sørensen, stadig manglede at betale for en række aktiver fra det nuværende mandskab, som tyskerne angiveligt fik leveret i september måned.
Den manglende betaling skulle ligeledes være årsagen til, at en række af Cult-rytterne ikke fik deres løn i november. Efterfølgende har Brian Sørensen dog garanteret lønudbetalingerne for både november og december. Men altså med penge fra egen lomme.
Tre-årig aftale
Cult Global ApS og Stölting Service Group blev i august måned enige om sammen at sponsorere et Pro Continental cykelhold i tre år fra og med næste sæson. Firmaet Stölting Cycling GmbH skulle stå for selve driften af holdet og sikrede sig i slutningen af november den nødvendige UCI-licens.
Men med den overraskende udmelding fra Brian Sørensen, står Stölting Cycling nu pludselig tilbage med blot den ene af deres to hovedsponsorer, få dage før den nye sæson officielt starter. Og tyskerne er bestemt ikke enige i, at de ikke har overholdt forpligtelserne i forhold til Cult og det eksisterende cykelhold.
Team manager Christian Grosse-Kreul forklarer således, at alle regninger er betalt, men at Cult og Brian Sørensen blot søger en måde at komme ud af deres sponsorat på.
Cult skal ud og erobre nye markeder
Det kunne i princippet også godt give mening for den danske virksomhed, som i august indsatte Henrik Overgaard som ny administrerende direktør, med den opgave at få Cult-produkterne solgt på specielt det sydafrikanske og kinesiske marked. Selvom Sydafrika er en up-and-coming cykelsportsnation, så er hverken de eller Kina dog hvad man vil betragte som vigtige lande indenfor cykelsporten.
Og udover at eksponering via den stærkt europæisk forankrede cykelsport, ikke vil have den store værdi i Sydafrika og Kina, så koster en ”erobring” af markedsandele på disse kanter selvfølgelig både penge, energi, fokus og ressourcer i det hele taget.
Kigger man på Cults økonomiske situation, så havde virksomheden senest et beskedent – og efter Brian Sørensens vurdering, utilfredsstillende – overskud på 1,5 millioner kroner. Men til gengæld har firmaet en ganske solid egenkapital, så hvis viljen var til stede, kunne man formentlig nok finde de millioner, der skal til for at være co-sponsor på et Pro Continental mandskab.
Har haft økonomiske problemer længe
Der er dog ingen tvivl om, at Cult i lang tid har været godt trætte af den økonomiske situation omkring cykelholdet og deres sponsorat. Projektet kom helt forfærdeligt fra start, da den luxembourgske samarbejdspartner, som havde lovet guld og grønne skove, sprang i målet i 11. time inden denne sæson. Det betød, at familien Skelde pludselig stod med alt det sportslige og administrative ansvar samt at Brian Sørensen og Cult stod med alle regningerne og helt alene på hovedsponsorfronten.
Allerede inden årets Tour de France var Cult ude og søge efter økonomiske indsprøjtninger, blot for at kunne garantere holdets eksistens sæsonen ud. Det lykkedes ikke, men til gengæld lykkedes det altså at lande en langsigtet aftale med Stölting Group. En aftale, der dog så ser ud til at blive knap så langsigtet som forventet.
Og hvis vi for en stund vender tilbage til tyske Stölting Cycling GmbH, firmaet der efter planen skal stå bag det kommende cykelhold, og som man må gå ud fra er det firma, der dels har indgået tre-årige sponsorkontrakter med såvel Cult som Stölting Group og dels har fået tildelt en UCI Pro Continental licens. Så er der en bestemt ting, der undrer mig meget.
Der er noget, der ikke hænger sammen
Team manager Christian Grosse-Kreul siger således på den ene side, at de har overholdt alle deres forpligtelser overfor det nuværende Team Cult. På den anden side siger han, at Brian Sørensen bruger det at Stölting Cycling GmbH ikke har overholdt deres forpligtelser til at komme ud af sponsorkontrakten. Men hvordan kan man komme ud af en sponsorkontrakt, hvis det juridiske argument man bruger (at Stölting Cycling ikke har overholdt deres forpligtelser) ikke er sandt?
Så burde det vel være den letteste sag i verden for Stölting Cycling GmbH at sagsøge Cult for ulovligt brud på sponsorkontrakten? Veloropa har været i kontakt med det tyske medie Radsportnews, som har spurgt Stölting Cycling, om de påtænker at sagsøge Cult. Men det lykkedes dem ikke at få noget konkret svar. Og hvis Stölting uden videre lader Cult rive en 3-årig sponsorkontrakt i stykker så kort tid, før den er gældende, så er det nok tæt på at være et bevis for, at tyskerne alligevel ikke har haft helt rent mel i posen.
Men indtil videre er det altså påstand mod påstand og det skal blive interessant at se, om Stölting på egen hånd formår at sikre fremtiden for holdet og dets ryttere inden den nye sæson, der starter lige om lidt. Eller om det bliver en lidt klassisk historie om, at hvis man fusionerer to økonomisk trængte mandskaber, så bliver det ikke nødvendigvis en succes.