Boganmeldelse: Rodebutik med gode varer på hylderne

I dag udkommer Niels Christian Jung og Reimer Bo Christensens bog ”På Mestrenes Asfalt – Den store cykelbog”, som er en hyldest til cykling som motionssport. Veloropa har læst bogen og giver her et kvalificeret bud på en anmeldelse.

På Mestrenes Asfalt minder mig lidt om en af den slags hyggelige, små butikker der ikke er så mange tilbage af længere. Du kender dem sikkert godt. Ejeren er typisk meget passioneret (nogen vil sige nørdet) omkring sine varer, og du ved han har en masse gode ting på hylderne. Men du ved også, at du nogen gange selv må lede efter dem, hvis du altså skal finde det rigtige.

Brænder igennem

Der er rigtig mange gode historier og nyttige oplysninger til motionscyklisten i På Mestrenes Asfalt. Specielt nybegyndere vil få gavn af de gode råd, mens det nok er til at overse, hvad supermotionisten ikke vidste i forvejen. Men det er formentlig også meningen. Og så handler bogen udelukkende om landevejscykling. Det er helt sikkert meningen.

Niels Christian Jung og Reimer Bo Christensens passion for sporten brænder tydeligt igennem og de har fået mange af de store personligheder i dansk cykelsport til at bidrage til bogen. Ole Ritter, Bjarne Riis, Brian Holm og Bo Hamburger giver gode råd, mens blandt andre Lars Løkke Rasmussen, Anja Fonseca og Lars Bom fortæller om hvorfor de elsker cykelsporten og hvordan de på hver deres forskellige måde bruger den som motionsform.

Derudover bliver man klogere på alt fra bikefitting til at indtage den rigtige kost.

Ind under huden

Jeg synes dog bogen fungerer allerbedst, når de to forfattere disker op med de mere personlige beretninger fra deres egne bedrifter på asfalten. Jungs tur til Granfondo Sportful i Dolomitterne med sin sportsdirektør, ”DS”. En manddomsprøve, der handler om ren overlevelse i de barske bjerge. Eller Reimer Bos beretning om sit styrt på en tur med træningskammeraten ”Skoleinspektøren” i det nordsjællandske, som ender med hjernerystelse og en længere pause.

Her kommer man ind under huden og kan virkelig mærke, hvad det er, det handler om for dem. For selvom det er gode interviews og portrætter af ex-cykelryttere og kendisser, så er det i de fleste tilfælde noget man har set, læst og hørt om før. Dog med den undtagelse, at her får disse personer også mulighed for at byde ind med deres egne personlige favoritter hvad angår ruter og rejsemål.

Men netop bogens opdeling i geografiske afsnit (Mallorca, Piemonte, Toscana, Dolomitterne, Pyrenæerne, Nice, Ticino, Baskerlandet og Danmark), bidrager også til det, jeg i overskriften har valgt at kalde for en rodebutik.

Geografisk opdeling bogens svaghed

Ticino-afsnittet er et meget godt eksempel. Først en historie om Bjarne Riis, fordi han bor i området, efterfulgt at nyttige anbefalinger om hotel og spisesteder. Så langt så godt. Men næste historie handler så om det tyske SRM-system til at måle hvor mange watt du træder for at gøre træningen mere effektiv. Efterfulgt af den føromtalte historie om Reimer Bos styrt i Nordsjælland. Efterfulgt af et interview med Anja Fonseca, hvor hun fortæller om hvad det giver hende at bruge cykling som motionsform. Videre til forskellen mellem åbne og lukkede ringe, for så igen at havne i Ticino, som afsnittet altså stadig hedder, hvor Riis har udvalgt sine favorit-ruter.

I det første afsnit om Mallorca relaterer alle historier dog til Mallorca. Hvorfor man efterfølgende er gået væk fra det, ved jeg ikke. Måske det var ligesom med Beatles’ Sgt Pepper Album (uden sammenligning i øvrigt…), hvor det tiltænkte konceptet med ét sammenhængende album blev droppet allerede efter overgangen mellem første og anden sang, og introduktionen af Billy Shears?

Det fratager dog i mine øjne i nogen grad bogens oplagte mulighed for at fungere som et opslagsværk. Det ville den ellers egne sig perfekt til, hvis den geografiske opdeling var mere struktureret og konsekvent, så man let kunne navigere hen til det område man ville læse mere om på et senere tidspunkt. Eventuelt understøttet af en indholdsfortegnelse, som jeg også savner i det nuværende oplag.

Bliver bedre og bedre undervejs

Når det så er sagt, så er historierne hver især langt overvejende rigtig gode og nyttige. Men det virker altså som om, de er kastet lidt tilfældigt ned i de forskellige afsnit. Og så er det som om, bogen rent kvalitetsmæssigt bliver bedre og bedre undervejs.

Der er nemlig af en eller anden årsag en række lidt irriterende sjuskefejl i starten. SRM bliver til RSM, World Tour hold kaldes for Pro Tour hold, Rabobank nævnes flere steder som et af de populære mandskaber, selvom holdet stoppede sidste efterår, Danmarks Idræts-Forbund kaldes Dansk Idræts Forbund, restaurantejeren T(h)eo hedder både Teo og Theo, ”DS” forklares som Director Sportivo, siden det rigtige Direttore Sportivo, lægen Jerk W. Langer kaldes Jerker W. Langer, etc.

I manges øjne sikkert små, ubetydelige fejl. Men personligt synes jeg ikke det yder retfærdighed til en kvalitetsbog som denne – og der rettes af en eller anden grund op på fejlene, jo længere man kommer i bogen.

Formålet med bogen

Til allersidst i bogen afslører de to forfattere hvad formålet med bogen først og fremmest er:

”Og én ting mere får jeg med hjem fra min udkigspost på Promenade des Anglais: Endnu mere lyst til at komme ud på de danske landeveje. Og træne til at komme ned og møde stigningerne i de lande, der grænser op til Middelhavet. Cykelglæde smitter lige på stedet. Vi håber, denne bog har givet dig det samme. Endnu mere lyst!”

Og der er nok ingen tvivl om, at langt de fleste cykelmotionister vil få endnu mere lyst til at cykle af at læse På Mestrenes Asfalt og endnu mere lyst til at tage ud i verden med deres cykel.

Bogen er på 284 sider, men rigt illustreret med flotte billeder fra de europæiske landeveje. Den udkommer i dag, onsdag den 24. april og koster 349 kroner i vejledende udsalgspris.