Made in Belgium

E3 Harelbeke har offentliggjort årets plakat – bagdelen af en Rondemiss på nippet til at blive nevet i røven, Sagan-style – og den samlede hob af politisk korrekte kommentatorer og krænkede søstre har truet med bål, brand og boykot. Men hvad kan man egentlig forvente af et løb, der er opkaldt efter en motorvej og sender rytterne hen over elendige brostensveje foran stangstive tilskuere? 

Af Christian Møller Nielsen

Da Peter Sagan efter Flandern Rundt i 2013 i kådhed rakte ud og nev podiepigen Maja Leye i ballen, idet hun lænede sig frem for at kindkysse triumfatoren Cancellara på det øverste trin, var det ikke kun kvindens bagdel, han fik sat skub i. Han fik også en ganske anden form for affaldsskakt at mærke, nemlig den hvor rigtig mange intellektuelle frustrationer og kæpheste bliver ekspederet ud af det menneskelige system: Twitter.

I går skete det så igen, da E3 Harelbeke fortsatte flere års tilbøjelighed til at bruge kvindekønnet som blikfang og offentliggjorde en plakat, hvor en cykelhandskehånd nærmer sig en podiepigepopo, som netop er blevet blottet af et pludseligt vindstød. ”Hvem niver den i Harelbeke?” lyder plakatens inciterende spørgsmål oversat til omtrentligt dansk. Og det var der mange, der på Twitter opfattede som en krigserklæring, hvorefter et bombardement af universitetsfeministiske paroler væltede ned over folkene bag plakaten – med krav om rettidig indblanden fra UCI og præsident Brian Cookson.

Dårlig stil?

Vi kan vist hurtigt blive enige om, at halvblottede baller hører til blandt de mindre subtile værktøjer i en reklamemands kreative værktøjskasse. Mange kan nok også blive enige om at beskrive kampagnen som værende dårlig stil, uhøflig, upassende, uacceptabel og måske endda udtryk for et depraveret menneskesyn. Men her er det måske på sin plads at minde om, at flamske cykelløb dybest set erdårlig stil, upassende, depraverede og uhøflige overfor rytterne, der bliver kastet ud i rene slagsmål med både cykler og rivaler ovenpå elendige brostensveje og langs hasarderede ruteforløb med fulde tilskuere. Derfor forekommer det helt logisk at promovere et cykelløb med en plakat, der inviterer til netop dette – et slagsmål.

E3 Harelbeke er arrangeret af et folkefærd, som ikke ligefrem er kendt for deres elegance. Løbet er opkaldt efter en motorvej i nærheden, og selve ruten ligner flere steder noget fra en fjern, primitiv tidsalder. Så måske er reaktionen på plakaten rent faktisk mere overraskende end dens indhold.

Politisk korrekt hykleri

Og tydeligt er det, at det langt hen ad vejen er en velkendt flok af hovedsageligt angelsaksiske, mandlige Twitter-personligheder, der i disse dage udbasunerer deres forargelse over plakaten. De samme personer, som yderst sjældent (læs: stort set aldrig) beskæftiger sig det fjerneste med kvindecykling. Men som alligevel, hvis de ser deres politisk korrekte snit til det, selvfølgelig aldrig misser en kærkommen lejlighed til at fortælle omverdenen, at kvindecykling bare er helt vildt fantastisk interessant og bør få langt større opmærksomhed.

Politisk korrekt kan man derimod hverken kalde arrangørerne af E3 Harelbeke eller deres leverandør af de kontroversielle plakater gennem de seneste sæsoner, firmaet CDeSign Graphics fra den lille by Ooigem, lige nord for Harelbeke.

”Et grafisk totalbureau med kreative idéer,” som det hedder på deres hjemmeside. Og det må man jo give dem ret i, uanset om man er til numse-nivning eller ej…