Lars Seier: Fuld fokus på cykelholdet trods F1-eventyr

I dag blev det officielt af den ene af cykelholdet Tinkoff-Saxos sponsorer, danske Saxo Bank, fra og med denne sæson også kaster penge efter Formel 1. Men det nye sponsorat fjerner ikke fokus fra cykelsporten, forsikrer Lars Seier Christensen. I hvert fald ikke på kort sigt. 

”Det har ikke nogen indflydelse på cykelholdet. Vi er fuldt committed til holdet og fortsat meget tilfredse med sponsoratet. Vi har et fint samarbejde med Oleg (Tinkov, red.) og jeg tror vi får en rigtig god sæson,” siger Lars Seier til Veloropa.

Kun et-årige aftaler

Han understreger dog, at man såvel i cykelsporten som i det nye Lotus Formel 1 sponsorat kun har indgået aftaler for denne sæson. Så selvom Lars Seier altså skjuler det godt, hvis strategien er at skifte cykling ud med Formel 1 efter denne sæson, ville det ikke være specielt overraskende, vurderer Jacob Johansen, Head of International Projects hos kommunikations- og rådgivningsvirksomheden Mensch.

”Jeg har personligt altid syntes, det at sponsorere cykling var et lidt underligt valg af Saxo Bank. Sejlsport og Formel 1 passer umiddelbart meget bedre til en virksomhed som deres. Cykling har nok været godt til at skabe kendskab. Men som en bank, der ikke fokuserer på almindelige privatkunders lønkonti, giver det for mig helt mening, at rykke lidt rundt på sponsorbudgettet,” siger Jacob Johansen.

Den globale satsning

Lars Seier udtaler i dag til Berlingske Business: ”Vores forretning har meget bred, international udbredelse, så en af vores store udfordringer er, hvordan vi får skabt opmærksomhed omkring banken i så mange lande verden over uden, at vi totalt drukner i markedsføringsomkostninger.”

Men hvis Saxo Bank vil skabe bred opmærksomhed på den globale scene, kommer det til at koste mange penge, hvis ikke man holder fast i cykelsporten.

”Det kan Formel 1 ikke gøre for dem, med mindre de bliver meget større og eksempelvis tegner et navnesponsorat på et team. Formel 1 er en dyr sport med dyrt materiel og masser af VIP over sig. I den forstand passer sporten nok bedre til bankens fokus. Men på mange måder kan man sige, at et sponsorat indenfor cykelsport er en kommunikationsaktivitet, mens et sponsorat i den størrelsesorden, Saxo Bank har indgået med Lotus, er en relationsaktivitet.”

Tæt på stop i 2010

Allerede i 2010 var Saxo Bank som bekendt tæt på at stoppe deres sponsorat af Bjarne Riis’ cykelhold.

”Brandingeffekten har været markant, og gjort Saxo Banks navn bedre kendt verden over, men vi må også erkende, at sponsoratet ikke har været optimalt til at ramme bankens snævre målgruppe. Det må vi nødvendigvis tage alvorligt, og vi vil derfor efter 2010 bruge vores markedsføringsmidler anderledes,” lød det dengang fra grundlæggerne Kim Fournais og Lars Seier Christensen.

Men pludselig opstod muligheden for at lande en kontrakt med Alberto Contador, og så var Saxo Bank med på vognen igen.

”Jeg tror næppe det var sket, hvis ikke de to Saxo Bank direktører var vilde med cykling og hvis ikke Bjarne Riis – efter min mening – var Danmarks stærkeste person brand. Og så har jeg en fornemmelse af, at Lars Seier, ved at gå med en kontroversiel mand som Riis, har ønsket at provokere parnasset,” siger Jacob Johansen.

Om det bliver både cykling og Formel-1 næste år, eller kun den ene af de to, eller slet ingen, ja det må tiden altså vise. Måske det slet ikke bliver op til Lars Seier og Saxo Bank, om de fortsætter i cykelsporten. Det er jo trods alt Oleg Tinkov, der nu sidder ved roret hos Tinkoff-Saxo, som efter al sandsynlighed kører under russisk licens fra 2015.