Her har I mig tilbage

Bjarne Riis er tilbage som holdejer, endda med et hold hos både mænd og kvinder. Ambitionerne er tårnhøje for det mandlige Continentalhold og det kvindelige World Tour mandskab. Veloropa kigger her på mulighederne og udfordringerne i Riis og forretningspartneren Lars Seiers projekt. 

Af Kim Plesner

Det mest overraskende på dagens pressemøde var uden tvivl nyheden om, at Riis Seier udover at være blevet en del af ejerkredsen for Continentalholdet Virtu Pro-Veloconcept, også havde kastet deres kærlighed på kvindecykling og nærmere bestemt holdet BMS-Birn.

Og rent faktisk er det her de største ambitioner findes på kort sigt. Allerede fra den kommende sæson er det planen, at holdet skal køre på World Tour niveau. De nuværende ryttere har point nok til det og der forhandles endvidere med to yderligere profiler til holdet.

Drengene må vente lidt

Hvis man kigger på det, som normalt er Bjarne Riis’ kerneforretning, nemlig det mandlige cykelhold, så er det på længere sigt, målsætningerne skal indfries. På den korte bane er ambitionen at blive verdens bedste Continentalhold i 2017, men trods alt med beskedne hovedmål som DM og Post Nord Danmark Rundt.

Med ryttere som Rasmus Guldhammer, Michael Reihs, Michael Carbel og den danske mester, Alexander Kamp, burde det være muligt at indfri de kortsigtede målsætninger. Men på pressemødet afslørede Bjarne Riis og Lars Seier også, at de i øjeblikket arbejder hen imod at blive en del af World Touren allerede i 2018.

Som du måske har læst på Veloropa, så er sandsynligheden for, at der bliver en World Tour licens ledig i 2018 ganske lille. Og det er formentlig også derfor Riis på et tidspunkt i dag formulerede det således, at de enten selv skulle etablere et World Tour mandskab eller blive en del af et World Tour mandskab. Det sidste er trods alt det mest realistiske, såfremt UCI, hvilket alt tyder på lige nu, fastholder deres ændring af World Tour reformen og giver de nuværende 18 licens ansøgere to-årige licenser.

Continental vs Pro Continental

Men hvorfor så ikke rykke det nuværende Team Virtu Pro-Veloconcept op som Pro Continentalhold, i det mindste? Her kan man i princippet deltage på øverste hylde i de allerstørste løb, hvis blot man bliver inviteret, hvilket ikke er muligt for et Continentalhold. Blandt andet fordi rytterne på dette niveau ikke er underlagt de samme anti-doping forpligtelser, for eksempel det biologisk pas.

Der er dog flere gode grunde til, at Continental niveauet giver bedst mening for Riis og Seier på nuværende tidspunkt. Riis var på pressemødet selv inde på nogen af dem. Det koster flere penge og med blot 13 ryttere, flere af dem ganske unge, så er truppen ikke bred og solid nok til at kunne gøre sig ordenligt gældende på Pro Continental niveau. Mange af rytterne vil simpelthen kunne risikere at blive kørt midt over, hvis for eksempel holdet blev inviteret til nogle af semi- eller forårsklassikerne i Belgien, Frankrig og Holland. Så er det bedre at stille til start i nogle mindre prestigefyldte løb, hvor rytterne så til gengæld har en fair chance for en succesoplevelse med jævne mellemrum.

Desuden er det ikke tilladt for en bagvedliggende organisation at eje både et World Tour mandskab og et Pro Continentalhold. Med andre ord, så ville Riis være tvunget til at rykke Pro Continentalholdet ned på Continental niveau allerede næste år, hvis ambitionerne om et World Tour mandskab med samme ejerkreds, skulle blive indfriet der. Målsætningen med det nuværende Continentalhold er altså ikke, at det er det, der skal rykke op på World Tour niveau. Men at det skal forblive en talentfabrik for – hovedsageligt – danske talenter, hvorfra World Tour mandskabet så kan rekruttere ryttere fra i fremtiden.

Mulighederne for World Tour i 2018

Hvis Riis Seier skal med på World Touren i 2018 ser det som nævnt ud til, at et af to scenarier skal i spil:

  • Et af de nuværende World Tour mandskaber skal kaste håndklædet i ringen efter 2017-sæsonen og sætte deres licens til salg. Lige nu ser det ud til, at det eneste mandskab der kunne finde på det, er schweizisk-amerikanske BMC. Alle deres ryttere har således kun kontrakt til og med næste sæson.
  • Riis og Seier finder en co-sponsor og med den som adgangsbillet, køber de sig til indflydelse på et eksisterende World Tour mandskab. Ikke at det er det mest sandsynlige, men Quickstep har for eksempel lige mistet Etixx som co-sponsor, og der er altid hold på øverste niveau, der godt kunne bruge en ekstra sponsor til at spytte i kassen.

Fremtidsperspektiverne

Overordnet set synes jeg, der er ganske fornuftige fremtidsperspektiver i Riis og Seiers set-up. Meget kommer til at afhænge af, om de formår at få udrullet de kommercielle aktiviteter, der skal foregå med cykelholdene som omdrejningspunkt. Og så tror jeg personligt det bliver meget afgørende, om Riis kan fastholde netop interessen for disse kommercielle aktiviteter, når først han skal til at bruge rigtig meget tid på holdene og de sportslige aspekter. Det har han tidligere haft svært ved, fordi han er så engageret og passioneret omkring det sportslige. Men med Lars Seier som partner og med Michael Rogers som CEO for virksomheden, er der dog ikke i samme grad brug for, at Riis skal være “på” og være med her, der og alle vegne.

Uanset hvad man måtte mene om Bjarne Riis’ blakkede fortid, så er det – set herfra – godt for dansk cykelsport, at vi får Riis tilbage i en markant position, men også at sportsdirektør Michael Skelde igen sættes i spil.Dér hvor Riis og Seier gerne vil hen med deres ambitioner, der finder du alligevel stort set ingen mandskaber (om nogen), der kan sige sig fri for at have ”lig i lasten” hvad angår tidligere tiders massive dopingproblemer. Alternativet for dansk cykelsport er stort set stilstand, og sammenholdt med de kæmpe udfordringer DCU i øjeblikket går og bakser med, så havde det i min optik set sløjt ud både på kort og mellemlangt perspektiv.

Men den helt store udfordring for Riis og Seier bliver – og det lægger de heller ikke selv skjul på – at skaffe den her store sponsor, som dels er klar med særdeles risikovillig kapital, for i cykelsporten udstedes der bestemt ingen garantier for ROI (Return On Investment), og dels er klar til at modtage de hug det uvægerligt vil give, specielt i udlandet, at indlede et samarbejde med Bjarne Riis indenfor professionel cykelsport.

Jeg tør ikke på nuværende tidspunkt sætte procenter på, hvor stor chance jeg tror, der er for at projektet lykkes. Men jeg håber helt overordnet set for dansk cykelsport, at det gør. Og sådan er det.